#79

젖은 창 Wet Window

오연진 개인전

2025.07.19 ~ 2025.08.03

작가ㅣ오연진

글ㅣ이성민

공간 설치ㅣ김병찬, 박재연

촬영ㅣ이동웅, 이건호

도움ㅣ김익현, 김재근

주최·주관ㅣ 서울시립미술관

개요|Preface

오연진 작가의 개인전 《젖은 창》은 투명한 창에 빗물이 흘러내려 안과 밖의 시야가 왜곡되는 심상을 담은 하나의 알레고리이다. 작가는 근대에서 동시대로 이어지는 이미지 재현술의 역사적 증거를 과거와 현재의 기술을 통해 구현하지만, 이 과정에서 실제로 존재하는 현실 속 대상은 부재하며 이미지의 표면 위에 작가가 붓으로 흘리고 칠한 감광성 액체들의 흔적만이 행위의 역순으로 떠오른다. 이를 통해 작가는 실재하는 풍경 혹은 비물질 데이터를 기반으로 생성되어 온 과거와 현재의 이미지가 투명한 창문의 양면과 같이 중첩되어 서로를 맞대고 있지만 상호 왜곡되며 비가시화하는 관계성을 암시한다. 〈Plate〉(2025) 연작은 1844년 출간된 윌리엄 폭스 탤벗의 『자연의 연필(The Pencil of Nature)』에 수록된 24개의 도판 중 일부를 전통적인 아날로그 암실 사진술과 생성형 AI로 만든 이미지를 교차해 재현한 작업이다. 사진 매체가 최초 발명될 당시 출간되었던 『자연의 연필』은, 19세기 근대 기술사 안에서 당대의 뉴미디어였던 사진이 인간의 시각성과 이미지 재현의 영역을 어디까지 확장할 수 있는지 사물, 풍경, 인물, 복제 등의 이미지 사례를 통해 증명하고자 한 책이다. 작가는 근대적 이미지 재현술의 증거물을 생성형 AI를 통해 거짓 소환하여 존재한 적 없는 허상의 이미지를 만들고, 이를 다시 아날로그 사진술을 기반으로 인화지 위에 현상 및 정착 약품을 수십 번의 붓질로 칠해 구현한다. 물질과 비물질, 존재와 비존재를 가로지르며 열려 있는 오연진의 ‘젖은 창’은 기술의 변화와 함께 누적된 이미지 재현의 역사를 환기시키며, 이미지가 보여주는 진실과 거짓의 경계를 가늠하게 된 오늘날 인간의 눈이 바라보는 풍경을 드러내고자 한다.
오연진|Yeonjin OH 오연진은 사진의 물리적·개념적 경계를 확장하며, 빛과 감광 재료의 상호작용 속에서 이미지가 형성되는 구조를 탐구한다. 빛과 물질이 맺는 관계를 기록하거나 조형적으로 재구성하는 방식을 통해, 사진 이미지가 단순한 재현을 넘어 시간성과 공간성을 내포한 하나의 시스템으로 작용할 수 있는 가능성을 실험한다. 서울대학교 디자인학부와 한국예술종합학교 조형예술과 전문사를 졸업했으며, 개인전 《이것은 의견이 아니다. 아니, 의견인가?》(OCI미술관, 서울, 2024), 《트위드》(디스위켄드룸, 서울, 2022), 《기억의 조차》(송은 아트스페이스, 서울, 2021), 단체전 《파도가 쉬는 순간》(FIM, 서울, 2025), 《T3 PHOTO ASIA》(도쿄 미드타운 야에스, 도쿄, 2024), 《정착세계》(서울시립 북서울미술관, 서울, 2022) 등에 참여했다.
※ 본 전시와 관련 출판물은 서울시립미술관 2025 신진미술인 지원 프로그램의 일환으로 진행되었습니다.

Preface Artist Yeonjin Oh’s solo exhibition 《Wet Window》 is an allegory drawn from the image of raindrops streaming down a transparent pane, distorting the view between inside and outside. The artist materializes historical evidence of image-making practices that span from modernity to the contemporary era through both past and present technologies; yet in this process, no actual, real-world subject is present. Instead, only the traces of light-sensitive liquids—poured and brushed by the artist—surface on the image plane in reverse order of the act itself. Through this, the artist suggests a relationship in which the images of past and present—generated from real landscapes or immaterial data—are layered and pressed against one another like the two sides of a transparent window, mutually distorting and obscuring each other. The series 〈Plate〉(2025) reproduces selected plates from William Henry Fox Talbot’s The Pencil of Nature (1844) by intersecting traditional analog darkroom photographic processes with images produced through generative AI. Published at the moment when photography was first invented, The Pencil of Nature sought to demonstrate, through examples of objects, landscapes, portraits, and reproductions, how far this new medium—then the cutting-edge technology of the nineteenth century—could extend the realms of human vision and image representation. The artist falsely summons the evidentiary artifacts of modern image-making by generating nonexistent, illusory images through AI, then re-realizes them on photographic paper using analog methods, applying developer and fixer in dozens of brushstrokes. Traversing material and immaterial, presence and non-presence, Oh’s “wet window” recalls the accumulated history of image reproduction alongside technological change, revealing the landscape that the human eye now perceives—one in which the boundary between truth and falsehood in images must be continuously gauged.
Yeonjin Oh Yeonjin Oh expands the physical and conceptual boundaries of photography, exploring the structures through which images emerge from the interactions between light and photosensitive materials. By recording or sculpturally reconstructing the relationship between light and matter, she experiments with the possibility of photographic images functioning as systems that embody temporality and spatiality beyond mere representation. She received her BFA from Seoul National University’s Department of Design and her MFA from the Korea National University of Arts, and has held solo exhibitions including 《This Is Not an Opinion. Or, Is It?》 (OCI Museum of Art, Seoul, 2024), 《Tweed》 (ThisWeekendRoom, Seoul, 2022), and 《The Retreat of Memory》 (SongEun ArtSpace, Seoul, 2021). Her group exhibitions include 《When Waves Rest》 (FIM, Seoul, 2025), 《T3 PHOTO ASIA》 (Tokyo Midtown Yaesu, Tokyo, 2024), and 《Settlement World》 (Buk-Seoul Museum of Art, Seoul, 2022).
※ This exhibition and its accompanying publication were realized as part of the Seoul Museum of Art’s 2025 Emerging Artist Support Program.

CC NOW 뉴스레터 구독하기