#46

Web of P

송다슬 개인전

2022.12.06 ~ 2022.12.15

작가 | 송다슬

서문 | 이상엽

공간·그래픽 디자인 | PACK

후원 | 서울문화재단

《Web of P》는 그리스 신화에 등장하는 페넬로페의 이미지를 발단으로 삼는다. '페넬로페의 베 짜기(The web of Penelope)'라는 개념은, 오늘날 쉴 새 없이 무언가를 수행하는데도 끝나지 않는 일을 의미한다.

반복되는 낮과 밤 그리고 베의 정교한 패턴을 직조하는 수공예 작업에 몰입하고, 그 과정을 다시 해체하는 행위는 페넬로페 스스로에게 어떤 의미였을까? 오디세우스라는 미래의 기약을 지운다면, 자신의 방에 칩거한 채로 이루어지는 창작과 파괴 행위, 베를 구성하는 다양한 패턴과 그 집합체는 어떤 가치를 지니고 있을까? 작가는 그러한 물음에 대응하기 위해 페넬로페라는 역할에 동화되어, 이미지라는 단위를 강박적으로 추상화한다.

서로 다른 시공간성이 혼재되는 과정에서 소용돌이치는 오한의 감각을 기록한 베는, 다양한 물성의 매체로 전환되어 공간에 제시된다. 그 과정에서 신화적인 서사는 와해되고, 파편으로 산개한 이미지만이 관객에게 현전한 채, 가상의 촉각성과 청각성을 발생시킨다. 이는 베를 짜는 낮을 현실로, 배가 해체되는 밤을 미디어의 공간으로 상정하고, 두 영역과 매개된 신체의 불확실한 감각과 동시대의 이미지가 생산 및 소비되는 구조, 그 구조를 순환하고 있는 이미지 자체의 성질을 재고하도록 유도한다.


송다슬
송다슬은 이미지 또는 무빙이미지를 시간이 물화된 하나의 결정체로 바라보고, 보는 이가 그 시간의 물성을 상상할 수 있도록 하는 영상 작업을 시도하고 있다. 오늘날 미디어 환경에 주목하면서, 다양한 디바이스, 스크린 속 시각적 요소의 풍경과 그 너머의 외부 현실이 굴절되고 침투하는 이미지의 속성을 동시에 환기시킬 수 있는 영상 작업과 설치의 방법을 고안하고 있다. 이런 시도를 통해 작가는 동시대의 이미지 소비자이지 생산자가 느끼는 매개된 감각을 다각도로 실험하고자 한다. 송다슬은 2022년 갤러리175에서 개인전 《Random Play, 랜덤 재생》을 선보였으며, 《타이포잔치 2021: 국제 타이포그래피 비엔날레 ‘거북이와 두루미’》(문화역서울284, 2021), 《Liquid-Crystal, Orbit》(갤러리175, 2019), 《더블 네거티브: 화이트 큐브에서 넷플릭스까지》(아르코미술관, 2018) 등의 전시에 참여했다.



《Web of P》 takes as its point of departure the image of Penelope from Greek mythology. The concept of "The web of Penelope" refers, in contemporary terms, to the endless tasks we perform incessantly without completion.


What might the act of immersing oneself in the repetitive weaving of the web’s intricate patterns, and subsequently dismantling it, have meant to Penelope herself? If the promise of a future with Odysseus is removed, what value do the acts of creation and destruction undertaken in seclusion within her room, and the various patterns and their collective composition, hold? To address these questions, the artist assimilates herself into the role of Penelope, compulsively abstracting the unit of the image.

The web, recording the shivering sensations arising amid overlapping temporalities and spatialities, is transformed into media of diverse materialities and presented within the exhibition space. In this process, the mythological narrative disintegrates, leaving only fragmented images present to the viewer, evoking a virtual tactility and auditory sense. The daytime weaving is positioned as reality, while the nighttime disassembly of the web is situated in the space of media. This juxtaposition invites reflection on the uncertain bodily sensations mediated between these two realms, as well as on the structures through which contemporary images are produced, consumed, circulated, and the intrinsic qualities of the images themselves.

Song Daseul
Song Daseul approaches images and moving images as crystallized forms of time, creating video works that allow viewers to imagine the materiality of that time. Attentive to today’s media environment, she devises methods of video and installation that simultaneously evoke the properties of images as they refract and penetrate the visual landscapes of various devices and screens, as well as the external reality beyond them. Through these experiments, the artist seeks to explore the mediated sensations experienced by contemporary consumers rather than producers of images. Song Daseul held a solo exhibition, 《Random Play》, at Gallery175 in 2022, and has participated in exhibitions including 《Typojanchi 2021: International Typography Biennale ‘Turtle and Crane’》(Culture Station Seoul 284, 2021), 《Liquid-Crystal, Orbit》(Gallery175, 2019), and 《Double Negative: From White Cube to Netflix》(Arko Art Center, 2018).a

CC NOW 뉴스레터 구독하기