#53

Balcony Project

이민희 개인전

2023.07.12 ~ 2023.07.23

작가ㅣ이민희

영상ㅣ땅도프로덕션

퍼포머ㅣ이민희, 추현실

사진ㅣ이영

디자인ㅣLabo.M art & culture

후원ㅣ서울특별시, 서울문화재단

《발코니 프로젝트》는 이민희 작가가 진행 중인 발코니(Balcony) 공간에 대한 연구를 중심으로 중간 지대이자 사이 공간의 소통 가능성을 영상, 퍼포먼스, 입체, 회화 등 다양한 매체를 통해 실험하는 프로젝트이다. 작가는 주관적이고 사적인 일상의 감각들을 다각적으로 실험하고 객체화시켜 공적인 영역인 예술 담론으로 치환시킨다. 2018년부터 현재까지 꾸준히 주제로 다루고 있는 발코니 연작 역시 작가의 개인적인 경험에서 출발한다. 결혼 후 집에서 혼자 보내는 시간이 많았던 작가는 어느 날 빨래를 널고 밖을 바라보다 문득 발코니 공간을 ‘발견’한다. 건물 외벽에 접한 돌출부로 내부와 외부를 연결하는 사이 공간인 발코니는 보는 이의 시점에 따라 밖이 되기도 안이 되기도 하는 안과 밖의 특징을 모두 아우르기도 하는 열린 공간이다. 예술가로, 사회인으로, 여성으로 온전한 소속감을 느끼기 어려웠던 시기에 작가는 발코니라는 텅 빈 작은 공간에서 하나의 가능성을 발견한다. 사적 점유가 가능한 동시에 외부와의 소통이 가능한 이 중간 지대는 작가의 주요 테마가 된다.



전시는 발코니를 주제로 한 동명의 퍼포먼스·영상 작품 〈발코니 프로젝트〉 1, 2, 3을 병치하여 보여준다. 프로젝트별 이동 경로는 모두 다르지만, 세 편의 영상은 공통적으로 발코니에 서서 바깥을 바라보던 작가의 페르소나가 돌연 발코니 형태의 구조물을 끌고 집을 나서 거리로 나와 도시 공간을 가로질러 어딘가에 도달한다는 간결한 플롯을 가진다. 복잡한 장치나 극적 연출 없이 퍼포머는 발코니를 끌고 소란스러운 도시 공간을 보폭이 허락하는 만큼의 일정한 속도로 걷는다. 건널목에선 신호등을 기다리고, 좁은 길에서는 다른 보행자들에게 차례를 양보하기도 하며 주인공은 무덤덤하게 자신만의 빈 공간을 데리고 하나의 일상에서 또 다른 일상 속으로 나아간다. 초기 영상인 〈발코니 프로젝트1〉(2021) 은 작가가 살던 용인 집의 발코니에서 출발해 기흥호수를 거쳐 궁평항에 이르는 경로를, 같은 해에 제작한 〈발코니 프로젝트2〉(2021) 는 동작구 상도동 에서 출발해 한강대교를 건너 이촌한강공원에 도달하는 경로를 보여준다. 앞선 두 프로젝트가 집에서 출발해 호수, 바다, 강 등 전망이 확 트인 수변 공간을 향한 이동이었다면 2023년 작품인 〈발코니 프로젝트3〉 의 경우 평창동 집에서 출발해 전시가 진행되는 더레퍼런스로 이어지는 변화를 보인다. 발코니는 이렇듯 내부와 외부, 사적인 사유의 공간과 공적 담론의 공간을 이어주는 매개체로 기능한다. 전시에는 영상작품 외에도 생활 속 종이를 재활용한 발코니 입체 연구 〈매일의 공간 연습〉(2019-2023)과 발코니 공간의 상징적, 추상적 이미지를 탐구하는 <발코니 드로잉> 연작도 함께 선보인다.



이민희 Lee Minhee

이민희 작가는 퍼포먼스, 영상, 회화, 입체 등 다양한 매체를 다루는 작가로 일상에서 관찰되는 사소하지만 벗어나기 힘든 절박한 상황을 관찰하거나 개입하여 새롭게 생각해보기를 즐긴다. 그 불편한 현상을 다소 생경한 행동으로 표현하는 방식으로 주제를 낯설게 보도록 유도한다. 2022년 이화여자대학교 서양화과 박사과정을 졸업 했으며 이화여자대학교 회화/판화과에서 학부를 졸업 후 한국예술종합학교 입체전공으로 전문사과정을 졸업했다. 개인전으로는 《헬로우, 발코니 프로젝트1》(2021, 화성시 장지천로), 《인사이드아웃》(2020, 매홀 창작스튜디오), 《날개 아래》, (2020,예술공간 서로) 등이 있으며 2019~2020 태장동 매홀창작 스튜디오 입주작가로 활동했다. 그 외 다수의 그룹전에 참여한 바 있다. 2018년부터 발코니를 주제로 다양한 매체를 활용한 작품을 꾸준히 제작하고 있다.


《Balcony Project》 is a project through which artist Lee Minhee experiments with the communicative potential of middle zones—spaces in between—based on her ongoing research into the balcony as a spatial concept, using video, performance, sculpture, painting, and other media. The artist tests and objectifies subjective and private sensations from everyday life from multiple angles, translating them into the public realm of artistic discourse. Her ongoing Balcony series, a theme she has steadily explored since 2018, likewise originates from personal experience. After marriage, the artist frequently spent long hours alone at home; one day, while hanging laundry and looking outward, she suddenly “discovered” the balcony space. Projecting from the façade of the building and connecting interior and exterior, the balcony serves as an in-between space that may appear either inside or outside depending on the viewer’s perspective—an open space encompassing both qualities. During a time when she found it difficult to feel a full sense of belonging as an artist, a member of society, and a woman, she discovered a form of possibility within this small, empty balcony. This middle ground—privately inhabitable yet open to communication with the outside—became a central theme for the artist.




The exhibition juxtaposes the three performance and video works of the same title, 〈Balcony Project〉 1, 2, and 3. Although each project follows a different route, all three videos share the same simple plot: the artist’s persona, who once stood on a balcony looking outward, abruptly drags a balcony-shaped structure out of her home, steps into the street, traverses the urban landscape, and arrives somewhere else. Without complex devices or theatrical staging, the performer walks at a steady pace permitted by the stride, pulling the balcony through the noisy city. At crosswalks she waits for traffic lights; on narrow paths she yields to other pedestrians. Unperturbed, the protagonist carries her personal empty space from one everyday life into another. The early video 〈Balcony Project 1〉 (2021) follows a route beginning at the artist’s former home in Yongin, passing Giheung Lake and reaching Gungpyeong Port. The second work, 〈Balcony Project 2〉 (2021), created the same year, begins in Sangdo-dong, Dongjak-gu, crosses the Hangang Bridge, and arrives at Ichon Hangang Park. While the first two projects travel from the home toward expansive waterfront spaces such as lakes, seas, and rivers, the 2023 work 〈Balcony Project 3〉 traces a shift from the artist’s home in Pyeongchang-dong toward The Reference, where the exhibition takes place. Thus, the balcony functions as a medium linking interior and exterior, spaces of private reflection and spaces of public discourse. In addition to the video works, the exhibition includes the sculptural balcony study 〈Daily Spatial Practice〉 (2019–2023), created by repurposing papers from daily life, along with the <Balcony Drawing> series, which explores symbolic and abstract images of the balcony space.



Lee Minhee

Artist Lee Minhee works across performance, video, painting, sculpture, and a variety of media, observing or intervening in trivial yet inescapably urgent situations that arise in everyday life, inviting viewers to reconsider them. She often expresses these discomforting phenomena through somewhat unfamiliar actions, encouraging a defamiliarized perception of her subjects. She completed her PhD in Western Painting at Ewha Womans University in 2022, after earning her undergraduate degree in Painting/Printmaking at the same institution and completing the master’s program in Sculpture at the Korea National University of Arts. Her solo exhibitions include 《Hello, Balcony Project 1》 (2021, Jangjicheon-ro, Hwaseong), 《Inside Out》 (2020, Maehol Creative Studio), and 《Under the Wings》 (2020, Art Space Seoro). She was an artist-in-residence at Maehol Creative Studio in Taejang-dong from 2019 to 2020 and has participated in numerous group exhibitions. Since 2018, she has consistently produced works employing a variety of media centered on the theme of the balcony.

CC NOW 뉴스레터 구독하기