#60

Fluid Language

이주영 개인전

2023.11.28 ~ 2023.12.10

작가ㅣ이주영

글ㅣ전민지

포스터 디자인ㅣFragile Studio

후원ㅣ한국문화예술위원회

이주영은 투명한 언어의 존재를 확언하고 시각화 한다. 읽힐 수 없는 상태로 감춰져 있던 언어의 흔적은 작가의 오브제에 물리적으로 투영되며, 이때 언어가 인간의 생각을 지배하는 몇몇 장면이 가시화 된다. 그와 동시에 왜곡하고, 위계를 지니며, 종종 불평등한 언어의 속성이 포착된다.

일례로 언어의 중의성은 보통 주어진 상황에 의해 해소된다고 여겨지곤 한다. 그러나 언어가 하나의 의미로 수렴한다는 것은 사실상 의사소통의 성공만을 의미하지 않으므로, 대화 속 모호한 지점은 금세 해소되는 대신 오히려 다른 종류의 오해를 낳기도 한다. 이에 따라 필연적으로 작업의 초점은 사회언어학, 나아가 화용론으로 이어진다.

언어는 덩굴이자 덫이다. 이주영의 작업은 이를 간파하여 지금도 끊임없이 분열하는 언어를 주시한다. 언어는 엄격한 관념을 지니고 있다가도 금세 오염되고, 예상치 못한 순간에 이데올로기에 포섭되기도 하며, 즉흥성에 사로잡혀 논쟁을 낳기도 하는 객체이자 주체다. 언어의 역사성이나 사회성에 관해 논했던 이전 세대의 학자들을 언급하지 않더라도 이는 명백한 본질이다. 이제 작가는 우리를 향해 줄기를 뻗은 채 얽혀 있는 언어의 덩굴을 어떻게 헤치고 나갈 것인지 묻는다. 세포분열을 거친 언어가 권력을 등에 업은 덫이 될 때, 불가피한 오해의 함정으로부터 당신은 어떻게 (유동적으로) 탈출할 것인가

이주영 | Jooyoung Lee
이주영은 언어를 기호 자체를 넘어선 행위를 실행하는 주체로 바라보며, 발화 상황과 맥락의 변형에 주목한다. 작가는 탈진실적 언어 범람 환경에서 권력 인식 방법을 언어 행위로 접근하며, 화자와 청자 사이 시공간 속에서 언어가 변모하고 권력이 생성, 행사되고 왜곡되는 지점들을 관찰하여 평면작업, 공간설치, 그리고 내레이션 등으로 표현하고 있다. 개인전으로는 《속으로 흐르는 하얀 포말들》(2022, AlterSide), 《투명하지만 어두운》(2021, 솅겐갤러리) 등이 있으며, 그룹전으로 《유실언어보관소》(2023, 서리풀청년아트갤러리), 《오해•오역•오독의 시》(2023, 신한갤러리), 《Floating Truth》(2022, 가나아트 나인원) 등에 참여한 바 있다.


Jooyoung Lee affirms and visualizes the existence of transparent language. Traces of language, once concealed in an unreadable state, are physically projected onto the artist’s objects, revealing moments in which language governs human thought. At the same time, the inherent properties of language—its distortions, hierarchies, and frequent inequalities—are captured.




For example, linguistic ambiguity is often believed to be resolved by situational context. Yet the idea that language converges into a single meaning indicates only the successful completion of communication; in reality, the ambiguous points within conversation are not simply resolved but can instead produce new kinds of misunderstanding. Consequently, the focus of the work inevitably extends to sociolinguistics and, further, pragmatics.



Language is both vine and trap. Perceiving this, Jooyoung Lee’s practice observes language as it continues to divide and proliferate. Language is an entity and a subject that holds strict conceptual structures yet becomes quickly contaminated, is unexpectedly subsumed by ideology, or is seized by spontaneity and inflamed into debate. Even without invoking earlier generations of scholars who wrote about the historicity or sociality of language, this is an evident truth. Now, the artist asks us how we will make our way through the tangled vines of language that extend their stems toward us. When language—having undergone cellular division—becomes a trap backed by power, how will you (fluidly) escape the inevitable snare of misunderstanding?



Jooyoung Lee
Jooyoung Lee regards language as an active subject that performs actions beyond its function as a mere sign, focusing on the transformations of speech situations and contexts. In an environment oversaturated with post-truth language, the artist approaches methods of perceiving power through linguistic acts, observing the points in which language changes, generates power, wields it, or distorts it within the spatiotemporal dynamics between speaker and listener. These observations are expressed through two-dimensional works, spatial installations, and narration. Her solo exhibitions include White Foam Flowing Inward (2022, AlterSide) and Transparent but Dark (2021, Schengen Gallery). She has also participated in group exhibitions such as Lost Language Archive (2023, Seoripul Youth Art Gallery), Poetry of Misunderstanding, Mistranslation, Misreading (2023, Shinhan Gallery), and Floating Truth (2022, Gana Art Nineone).

CC NOW 뉴스레터 구독하기