#71

가시가 된 껍데기는

윤장호 개인전

2024.09.27 ~ 2024.10.12

작가ㅣ윤장호

서문ㅣ고결

그래픽 디자인ㅣ팽민욱, 정하은

도움ㅣ박진성, 안성무, 강지호, 김소정, 김가은

촬영ㅣ신유진

주최・주관ㅣ윤장호 / 후원ㅣ서울특별시, 서울문화재단

* 전시 시작일인 9월 27일(금) 오후 5시부터는 오프닝 리셉션이 진행됩니다.


윤장호의 국내 첫 개인전 《가시가 된 껍데기는》에서는 보이지 않는 감정이 개인과 집단을 형성하는 방식에 주목한다. 작가는 자신의 경험을 바탕으로 같은 상황이라도 관점에 따라 다르게 해석될 수 있음을 깨닫고, 그 핵심에 자리한 불안을 시각적으로 표현했다. 복잡한 기계적 구조와 반복되는 패턴을 통해 인간이 통제할 수 없는 기계의 특성과 기술에 대한 공포를 자극하거나, 날카로운 형태와 물리적 위협을 시각적으로 드러내며 전시장에 긴장감을 고조시킨다. 또한 구조적인 위압감과 작동하지 않는 기능의 모호함 등 우리가 예측할 수 없는 수많은 요소를 연결하여 다른 존재를 이해하도록 이끌어준다.

전시장 안에서 줄곧 느끼는 불안은 부정적 인식이 강하지만 생존을 위해 중요한 역할을 하기도 한다. 위협이나 위험을 인식했을 때도 불안은 발생하며 이는 우리가 경각심을 가지고 외부의 공격에 대처할 수 있도록 만들기 때문이다. 윤장호는 개인의 고민에서 인간을 둘러싼 다양한 존재의 얽힘을 풀어내며 그 어떠한 존재도 순수하고 독립된 것으로 파악할 수 없다는 점을 지적한다. 비가시적인 것을 가시적으로, 규칙적인 배열에서 불명확한 형태로 작품과 전시장의 분위기를 전환하며 하이브리드를 실현하고자 하는 것이다. 갑각류는 자신을 둘러싸고 있던 껍질을 벗고 가장 나약해진 시기를 지나야 성장한다고 한다. 무수히 상처 입고 일그러진 존재가 모인 긴장 가득한 사회 속, 윤장호의 작업은 가시가 된 껍데기를 벗어던지고 불안으로 곤두서있던 우리가 어디로 가야 할지 알려주는 나침반이 될 것이다.



윤장호(b. 1994)는 서울과 런던을 기반으로 활동하는 현대미술가로, 주로 입체 및 설치 작업을 통해 사유한 것을 현실화한다.
그의 예술 표현은 개인적인 경험에서 기인하며, 현재 사회 질서 내에 형성된 자아 인식의 보편성을 고려하는 것과 동시에 개인이 표출하는 본능적인 방어 행위에 대한 타당성에 의심을 제기한다. 그에게 방어란 폭발적인 에너지가 내재된 행위이기에 조각 작품 역시 역동적인 특성을 가지며, 작품과 관객 사이에 격렬한 방어적 경계를 형성하여 불완전한 순환 구조를 탐구한다.


*An opening reception will be held on the first day of the exhibition, Friday, September 27, from 5:00 p.m.


In Jangho Yoon’s first solo exhibition in Korea, 《When the Husk Turns into a Thorn》, the artist focuses on how invisible emotions shape both individuals and collectives. Drawing from personal experience, he recognized that the same situation can be interpreted differently depending on one’s perspective, and he visually articulates the anxiety at the core of this realization. Through complex mechanical structures and repetitive patterns, he evokes the fear of machines and technologies that lie beyond human control; sharp forms and the visual suggestion of physical threat further heighten the tension within the exhibition space. By connecting countless unpredictable elements—such as structural intimidation and the ambiguity of non-functioning mechanisms—he invites viewers to comprehend the existence of others.


The persistent anxiety felt within the exhibition space is largely perceived negatively, yet it also plays an essential role in survival. Anxiety arises when we sense threat or danger, enabling us to remain alert and respond to external harm. Yoon unravels the entanglements among the many beings that surround the individual, pointing out that no existence can be understood as pure or independent. By transforming the atmosphere of the works and exhibition—from the invisible to the visible, from orderly arrangements to indeterminate forms—he seeks to realize a hybrid state. It is said that crustaceans must shed the shells that once encased them and endure a period of greatest vulnerability in order to grow. In a tense society filled with wounded and contorted beings, Yoon’s work becomes a compass for shedding the thorned husks and guiding those of us sharpened by anxiety toward a direction forward.


Jangho Yoon (b. 1994) is a contemporary artist based in Seoul and London, primarily materializing his reflections through sculptural and installation work. His artistic expression stems from personal experience, considering both the universality of self-perception formed within current social orders and questioning the validity of instinctive defensive actions individuals display. For him, defense is an act embedded with explosive energy, and accordingly, his sculptural works possess a dynamic quality, establishing an intense defensive boundary between artwork and viewer as he investigates incomplete cycles of interaction. 


CC NOW 뉴스레터 구독하기